Om Metapolisen

Metapolisen startade som en reaktion på polismyndighetens satsning i sociala medier. Vi ser för jämnan hur polisen i officiella kanaler censurerar kritiska medborgare som kommenterar. Det är inte en vidare transparent satsning och faktum är att administrering och hantering på officiella Facebook-sidor inte ens diarieförs.

Lägg därtill hur profiler bland den så kallade twitterpolisen, inte sällan anonyma, har inflytande över allmänna debatten och även direkt politisk påverkan.

Självklart gäller yttrandefriheten alla, även poliser. Oftast står det under polisers profilbeskrivningar att uttalanden är privata. Men det hela är ändå problematiskt och frågan är om poliser ska styra det offentliga samtalet eller inverka på politiska beslut?

Metapolisen verkar även för avecklandet av den svenska kulturpolisen. Poliser ska inte ha ekonomisk makt över kultur- och nöjeslivet. Narkotikapoliser ska inte profilera personer pga subkulturer. Eller utöva påtryckningar mot nattklubbar och arrangörer pga musikval.

Polismyndighetens krav och beslut ska inte göra Sverige tråkigare. Danstillståndet är odemokratiskt!

Historia och bakgrund

Även innan namnet Metapolisen användes.

Artikelserie på Cannabis.se

Hösten 2013
Granskning av Stockholms @narkotikarotel kallas för Propagandapolisen.

RIP @narkotikaroteln

Vintern 2013
Stockholmspolisens narkotikarotel slutar med sociala medier pga ”resursbrist”.

Propagandapolisen på
Facebook

Maj 2016
Fristående sida startas under namnet Propagandapolisen. Publicerar nyheter om polisen.

Byter namn till Metapolisen

Februari 2018
Ny Facebook-sida startas.

Demonstration mot Annika Ljung

Maj 2018
Fejkad demonstration gör så att polisen ställer in närvaro på seminarium. Polisen sprider lögner i media.

SVT omnämner Metapolisen

Juni 2018
I en artikel på deras hemsida som handlar om aktivism på nätet.

Metapolisen.se lanseras

Maj 2019
Utredande verksamhet och hemsida startas. Även twitter och instagram blir en del av kommunikationen.

Värderingar

Vad är polisens roll i sociala medier?